måndag 7 september 2009

Tiden rusar






















Nu är sköna hösten här med mycket irrande i skogen m hundarna i svampjakten. Nosarbete av olika slag har vi hunnit varva i olika former. Siri har blivit en rackare på uppletande av föremål t.ex :-) Det har varit en del utställningar som varit under Augusti och senast i helgen. Det har med både Bobbo & Siri blivit "siochså resultat". Båda har dock klarat 1:a kvalitet, Bobbo fick även ett CK i Norrköping men placerade sig inte i hanhundsklassen. Nu tar vi det helt lugnt på utställningsringen, SÅ roligt är det inte ;)) Hösten blir spännande med mer träning m träningspolaren Iver & Cita om vi lyckas styra upp oss, hehehe.. Jag har även blivit tillfrågad att hålla lite kurs för ett gäng frallor här i närområdet i spår/sök övningar ! Det ska bli jättespännande, jag får verkligen "kamma till mig" fram till dess, men det blir ju mest på lek och aktiverings nivå :-) Per har gått ytterliggare ett block på hundcampis i valpen utveckling, spännande saker ! Hösten/Vintern ska vi väl vaska fram det officiella resultatet på Bobbos knän och Siris höfter, hjärtorna ska det lyssnas på.. Lilla Mini har flyttat hem till sin uppfödare Caroline för att vi kände att det skulle vara bäst så för Mini. Vi träffas ju en del ändå, så det känns bra =)






Isa är i nuläget skendräktig igen, mjölk i tutorna och allt ! Siri den glada sprallhönan ska väl snart gå in i löp, det kan väl bli att hon drar igång Stella. Siri & Stella är två tajta vänninor. Bobbo stackarn har får bara stå ut här framöver !

1 kommentar:

Unknown sa...

Hejsan,

Lite fråga bara vad gäller frallor.

Jag har en fralla som jag tog över för ett år sedan så jag har inte historiken på honom.
Han är vid god hälsa och är kastrerad.

Lilleman (som han så ironiskt heter) lever i en flock med 4 andra hundar, 2 stora och 2 små, som är av andra raser (berner, golden och 2 blandisar).

Lilleman är 'måttligt' intresserad av att arbeta och har ett koncentrationsfönster på ungefär 30 sekunder. Det gör att hans motivation helt försvinner så fort det blir en störning.
Jag arbetar som intruktör och arbetar med positiv förstärkning men jag har inte lyckats nå fram till Lilleman i det avseendet.

Problemen då:
- Drar som om det inte fanns en morgondag. Ibland så mycket att han inte hinner göra ifrån sig utan kommer på det väl hemma igen... harkel.
- Urkass på att läsa andra hundar vilket leder till att han bufflar till andra hundar han möter om de inte är superklara i sitt språk.
- Om nån går före honom: människa, hund, bil, cykel, katt, ett löv som flyger förbi eller rent av ett spöke så blir han helt hysteriskt stressad och börjar skrika. Låter så förbannat mycket att han faktiskt har fått folk att komma ut från sina hem för att kolla vad 17 som händer.

Så, eftersom jag har följt er blogg sedan en tid tillbaka och ni verkar ha järn-koll på bland annat frallor så tänkte jag att ni kanske kunde komma med lite tips... (please?)

Jag har testat ensam-promenader och då funkar dragandet bättre men lång ifrån bra, däremot så faller han tillbaka i sitt mönster så fort det blir en störning...

Tankar?

Mvh,
Karl